هدست واقعیت مجازی Virtual Reality چیست؟

واقعیت مجازی دنیای غیر واقعی می باشد که کاربرد در حالت شبیه سازی شده ای به صورت دید 360 درجه درون آن قرار گرفته و خود را در آن فضای مجازی مشاهده می کند و بسیار شبیه به دنیای واقعی می باشد. در حقیقت تلفیقی از دنیای واقعی و فضای مجازی را واقعیت مجازی می گویند. هدست واقعیت مجازی چیست؟ این هدست ها برای بازسازی دنیای مجازی در دید انسان استفاده می شوند و انواع و مدل های مختلفی دارند که محبوب ترین نوع آن هدست واقعیت مجازی VR BOX می باشد. Virtual Reality یا VR معادل واقعیت مجازی بوده و بر روی اسم هدست ها نیز قرار داده شده است. این تکنولوژی در ویدئوها، تصاویر، بازی ها و ... وارد شده است و کاربرد های علی آموزشی بسیاری نیز پیدا کرده است.

واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

این روزها یکی از بحث‌های داغ تکنولوژی به هدست‌های واقعیت مجازی اختصاص دارد. هدست‌هایی که می‌تواند تجربه کاربری از بازی کردن، تماشای فیلم و به طور خلاصه دنیای مجازی را زیر و رو کند. شاید این تکنولوژی همان طوفانی باشد که سال‌هاست گیمرها منتظر آن هستند تا بیاید و انقلابی را در تکنولوژی‌های فعلی پدید بیاورد. 

نظر شما چیست؟ آینده دنیای مجازی و تکنولوژی واقعیت مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در صورت حضور این تکنولوژی‌ها در کشورمان در آینده‌ای نزدیک، تمایلی به تجربه آن خواهید داشت؟
واقعیت مجازی:‌ جایی که مرز بین واقعیت و رویا برچیده می‌شود!

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شوند عبارتند از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. سال هاست که محققین به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند و این همه تحقیق برای آسان کردن زندگی انسان‌ها و ایجاد جذابیت در میان مشغله‌های فراوان کاری در اجتماع‌های امروزی که همه درگیر زندگی روز مره هستند ایجاد چنین فضا یی که انسان‌ها را گاهی از خستگی‌ها و مشغله‌های فکری دور می‌کند به شدت احساس می‌شود.

واقعیت مجازی (Virtual reality) یا به اختصار VR به مجموعه فناوری‌ها و تلاش‌ها برای شکستن مرز بین واقعیت و دنیای مجازی گفته می‌شود که در آن محیطی فیزیکی در دنیایی مجازی به وجود می‌آید که انسان تصور می‌کند در واقعیت به سر می‌برد.

تصور کنید که روزی روزگاری، ناگهان دنیای شما با دنیای مجازی ادغام می‌گردد و وارد دنیایی تازه می‌شوید! به هر سمت که قدم بگذارید همه چیز آن را می‌توانید احساس کنید. می‌توانید با جای‌جای آن تعامل برقرار کنید و بعد از چند ثانیه خود را در آن غوطه ور خواهید دید. آنجا همان جایی است که دیوار بین رویاها و واقعیت‌ها در هم خرد می‌شود و و شما را به دنیایی مجازی وارد می‌سازد. آنجا دنیای «واقعیت مجازی» خوانده می‌شود! با ما برای معرفی تکنولوژی واقعیت مجازی همراه شوید تا ضمن معرفی کامل این تکنولوژی بعضی از دستاوردهای مهم شرکت‌های بزرگ در این زمینه را نیز به شما معرفی کنیم.

واقعیت مجازی یک تجربه و طراحی کاملا مصنوعی به دست انسان است که در آن حواس شش گانه وجود دارد. بیشتر طراحی‌های واقعیت مجازی به صورت تصویر بر روی یک کامپیوتر یا یک برجسته بین به نمایش گذاشته می‌شود. منظور از برجسته همان شبه عینک‌هایی است که در سینماهای سه بعدی وجود دارد. برای اینکه صداها و حواس 6 گانه در کاربر ایجاد شود این عینک‌ها به هدستی متصل است که به اسم هدست واقعیت مجازی (vr headset) معروف هستند.

لازم است به این نکته توجه شود که مفهوم «واقعیت مجازی» با مفهوم «واقعیت افزوده» کاملا متفاوت است. در واقعیت افزوده کاربر در دنیای واقعی زندگی می‌کند ولی می‌تواند اطلاعاتی را در مورد اشیا و فضای اطراف خود به صورت مجازی دریافت کند. یک مثال برای این فناوری عینک گوگل است که مثلا اطلاعات لازم راجع به یک مجسمه خاص در وسط میدان شهر را می‌دهد.

اما در دنیای واقعیت مجازی شما با یک فضای کاملا مجازی مواجهید که این حس را در شما القا می‌کند که در وسط این دنیای مجازی حضوری واقعی دارید. عبارت «واقعیت» مجازی یک متناقض‌نمای زیبا برای توصیف فناوری است که شما را آنچنان در فضایی مجازی غرق می‌کند که مرز بین واقعیت و خیال را تشخیص نمی‌دهید.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری می‌باشند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه می‌باشند. برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می‌باشند. محیط‌های شبیه‌سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی و یا به صورت کاملا متفاوت باشند نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود.

هدست های واقعیت مجازی، بی شک گجت های هیجان انگیزی هستند اگر تا به حال آنها را امتحان نکرده اید، قطعا از آزمودن شان لذن می برید. اما اگر قصد خرید این هدست ها را داریدف اول کمی صبر کنید و حد و حدود بودجه تان را مشخص کنید. در بازار فعلی ایران، انواع متنوعی از هدست های واقعیت مجازی را پیدا می کنید که عملکرد همگی آنها تقریبا مشابه است و تفاوت اصلی به کیفیت ساخت، لوازم جانبی و بسته بندی آنها بر می گردد.

واقعیت مجازی یک تکنولوژی و فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندرکنش یا تعامل داشته باشد. بیشتر محیط‌های واقعیت مجازی تجهیزاتی برای اندرکنش تصویری انسان با رایانه هستند اما گروه محدودی نیز دارای حسگرهایی صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر هستند. نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه ایجاد می‌شود و در واقع واقعیتی از آنچه هستیم را برای دیگران به نمایش می‌گذارد. با فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه‌ای همه‌جانبه هم یاد می‌شود، یک محیط شبیه‌سازی کامپیوتری می‌باشد که می‌تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی و یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی کند. اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری می‌باشند که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر و یا از طریق دستگاه برجسته بینی قابل رویت می‌باشند. برخی از شبیه‌سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می‌باشند. در موارد پیشرفته تر، دستگاه‌های فناوری لمسی شامل اطلاعات لمسی ای می‌باشند که به عنوان نیروهای بازخورد در صنایع پزشکی و بازی سازی و نظامی شناخته می‌شوند.

انواع هدست ها:
براساس نوع کارکرد هدست های واقعیت مجازی می توان آنها را به دو بخش تقسیم نمود. اول هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند و دوم هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند.
با توجه به اینکه تلفن های همراه پرقدرت که قابلیت پردازش و نمایش اپلیکیشن های واقعیت افزوده را داشته باشند در حال حاضر زیاد شده اند لذا هدست هایی که بر این اساس کار می کنند نیز بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند. در حال حاضر اکثر هدست های واقعیت مجازی در بازارهای جهانی مبتنی بر تلفن های هوشمند هستند و به همین خاطر هم قیمت بسیار پایینتری نسبت به نوع اول هدست ها دارند.

دنیای مجازی چندین دهه است رویای بشر بوده، رویایی ناتمام! رویایی که اولین بارقه‌های حضور قابل قبول آن را طی یکی دو سال اخیر می‌توان دید. جایی که نه می‌توان دنیای واقعی خواندش و نه یک دنیای کاملا خیالی. واقعیت مجازی را در ساده‌ترین حالت می‌توان به دنیایی تشبیه کرد که در عین مجازی و سه بعدی بودن، زمانی که کاربر به آن وارد می‌شود احساس کند که در آن دنیا قرار دارد و می‌تواند در آن غوطه ور شود.

دهه‌ها است که دانشمندان، تئوریسین‌ها و مهندسین در تلاشند تا با کمک کامپیوترها و ساخت دنیاهای اینچنینی که تاکنون ده‌ها نمونه از آن را دیده‌ایم، مرز بین رویاها و واقعیت را از میان بردارند ولی هنوز هم برای رسیدن به این آرزو راه درازی در پیش است. فاصله‌ای که طی یکی دو سال اخیر با جهش‌های بزرگی مواجه بوده است و این روزها حداقل می‌توان بخشی از رویاهای این تکنولوژی را که رنگ و بوی حقیقت به خود گرفته‌اند در هیبت تکنولوژی‌هایی همچون هدست واقعیت مجازی سونی یا Orculus Rift مشاهده نمود.

محیط‌های شبیه‌سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی و یا به صورت کاملاً متفاوت باشند نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود. امروزه بوجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت‌هایی نظیر پردازش توان، رزولوشن صفحه نمایش و پهنای باند مشکل می‌باشد. در هر صورت طرفداران تکنولوژی امیدوارند که مشکلات مربوط به ارتباطات و پردازش در آیند نزدیک برطرف شود و بتوان راه حل مقرون به صرفه‌ای برای ابن تکنولوژی ارائه داد.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده:
یکی از اشتباهات رایج در میان جامعه ایران در خطاب کردن فناوری واقعیت مجازی با عنوان واقعیت افزوده است. باید گفت که واقعیت افزوده فناوری ای است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد.
البته در برخی از اپلیکیشن های واقعیت مجازی با استفاده از دوربین پشتی گوشی همراهی که در هدست قرارگرفته است، تصاویر از محیط ضبط شده و با اطلاعات یا محتوای سه بعدی ادغام می شوند.

دنیای مجازی چندین دهه است رویای بشر بوده، رویایی ناتمام! رویایی که اولین بارقه‌های حضور قابل قبول آن را طی یکی دو سال اخیر می‌توان دید. جایی که نه می‌توان دنیای واقعی خواندش و نه یک دنیای کاملا خیالی. واقعیت مجازی را در ساده‌ترین حالت می‌توان به دنیایی تشبیه کرد که در عین مجازی و سه بعدی بودن، زمانی که کاربر به آن وارد می‌شود احساس کند که در آن دنیا قرار دارد و می‌تواند در آن غوطه ور شود.

دهه‌ها است که دانشمندان، تئوریسین‌ها و مهندسین در تلاشند تا با کمک کامپیوترها و ساخت دنیاهای اینچنینی که تاکنون ده‌ها نمونه از آن را دیده‌ایم، مرز بین رویاها و واقعیت را از میان بردارند ولی هنوز هم برای رسیدن به این آرزو راه درازی در پیش است. فاصله‌ای که طی یکی دو سال اخیر با جهش‌های بزرگی مواجه بوده است و این روزها حداقل می‌توان بخشی از رویاهای این تکنولوژی را که رنگ و بوی حقیقت به خود گرفته‌اند در هیبت تکنولوژی‌هایی همچون هدست واقعیت مجازی سونی یا Orculus Rift مشاهده نمود.

تا ماه جولای 2016 بیش از 1400 اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید و بیش از 500 اپلیکیشن iOS برای استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی تولید و عرضه شده‌اند که از طریق مارکت‌های معتبر و قابل دانلود می‌باشند.
چه چیز واقعیت مجازی برای ما جذاب و هیجان انگیز است؟
در پاسخ به این سؤال می توان گفت که واقعیت مجازی یکی از قدیمی ترین و مهمترین پارادایم های حک شده در ذهن ما را می شکند. و آن پارادایم تماشای تصویر متحرک از دریچه ی یک پنجره است.

از زمانی که تلویزیون و سینما اختراع شدند و به دسترس مردم رسیدند، همیشه ما فقط می توانستیم به یک صفحه نگاه کنیم و اگر صورتمان را از روبروی آن صفحه برمی گرداندیم اشیا و محیط اطرافمان را مشاهده میکردیم. ولی در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرار داده ایم، هنگامی که سر خود را حرکت دهیم براساس آن حرکت، تصویر نمایش داده شده نیز تغییر می کند گویی که دقیقاً در آن محیط قرار داریم.

واقعیت مجازی را با نام‌هایی چون واقعیت مصنوعی (artificial reality) نیز می‌شناسیم. هر دنیای سه بعدی برای رسیدن به واقعیت مجازی چند قانون زیر را باید رعایت کند:
1. نمایی سه بعدی از محیط مجازی، به طوری که از دیدگاه کاربر این دنیا به اندازه دنیای واقعی به نظر بیاید.
2. امکان ثبت و شبیه‌سازی حرکات کاربر با جزئیات کامل، به خصوص حرکات سر و چشم‌ها به طوری که با هر حرکت، تصاویر واقعیت مجازی دچار تغییر شود و تمامی تاثیر حرکات کاربر به نوعی قابل مشاهده باشد.

عمده ترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی:
استفاده در صنعت توریسم:
یکی از کاربردهای مهم فناوری واقعیت مجازی در گردشگری است. به این صورت که ویدئوها و یا تصاویری 360 درجه و با کیفیت بالا از مکان های توریستی و مهم تهیه می شود و افراد هزاران کیلومتر آنطرف تر می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آنگونه ببینند که گویی در همان جا قرار دارند و به هر طرف که بخواهند می توانند حرکت کنند.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality، رسانه ای با پتانسیل بسیار بالاست که قادر است شما را به مکان های دیگر برده و تجربه ی همه جانبه ای را از حضور در آن مکان برای شما به وجود آورد، به گونه ای که حس کنید واقعا در آنجا هستید. این تکنولوژی پنجره ای وسیع و نامحدود را در عرصه ی برقراری ارتباطات بر روی ما میگشاید. تا قبل از این، قیمت هدست واقعیت مجازی برای کاربران عادی بسیار بالا بود و داشتن آن تصوری دور از دسترس بود. ولی در چند سال گذشته پیشرفت های تکنولوژی به گونه ای بود که صحنه را برای انقلابی در مارکت این تکنولوژی رقم زد و شرکت های زیادی شروع به تولید و فروش هدست واقعیت مجازی کردند و پیش بینی میشود این انقلاب به همان اندازه ی معرفی تلویزیون، اینترنت، و تلفن های همراه هوشمند، تغییرات شگرفی را در زندگی بشر ایجاد نماید.

بخش اول- غوطه وری:‌
غوطه ور شدن در دنیای واقعیت مجازی، یکی از بخش‌هایی است که باعث می‌شود یک دنیای مجازی به دنیای واقعیت مجازی تبدیل شود و رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. در این دنیای مجازی، کاربر احساس غوطه ور شدن و غرق شدن در دنیای مجازی را می‌کند و احساس می‌کند که دیگر بخشی از این دنیا شده است و در آن نقش دارد. وی همچنین احساس می‌کند که می‌تواند با دنیای مقابلش ارتباط برقرار کند و در واقع اثری متقابل بین او و دنیای مجازی وجود دارد. ترکیب دو احساس گفته شده، یعنی احساس غوطه‌وری و احساس اثرمتقابل بین وی و دنیای مجازی که او بدان وارد شده است، را telepresence گویند. این احساس سبب می‌شود که تمامی توجه شما به دنیای مجازی متمرکز شود و از اتفاقات و حوادثی که در دنیای واقعی برایتان رخ می‌دهد بی‌خبر باشید.

بخش دوم: احساس تعامل با دنیای مجازی
virtual-reality-1غوطه‌ور گشتن در دنیای مجازی یک چیز است و این که کاربر به طور کامل خود را جزئی از آن بداند چیز دیگر. اولین نمونه‌های واقعیت مجازی که به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند، شاید به لحاظ بصری و حسی توانسته باشند بعضی از احساسات و جنبه‌های بصری را به کاربران ارائه دهند،‌ اما هرگز موفق نشده‌اند که کاربر را به طور کامل در این دنیای مجازی غرق سازند. برای مثال ممکن است که یک هدست بزرگ بر روی سر شما قرار دهند یا شما را در یک محفظه به اصطلاح جادویی بگذارند که در آن یک فیلم از پیش ضبط شده در حال پخش است و برای القای حس باد، مثلا از یک تهویه هوا و صدای باد استفاده کنند. شاید این به خودی خود تجربه جالبی باشد، اما تا زمانی که شما بخشی از این دنیای مجازی نباشید، نمی‌توانید به طور کامل آن را لمس کنید و در آن غرق شوید.

واقعیت مجازی یا به طور مختصر VR یک هدف دارد و آن این است به شما القا کند که در جای دیگری هستید. در حقیقت این کار را با منحرف سازی مغز انسان ( خصوصا اعصاب بینایی و قسمتی از مغز که وظیفه ی درک حرکت را دارد) انجام میدهد. این تکنولوژی با واقعیت افزوده تفاوت هایی دارد که در مطلبی دیگر با عنوان واقعیت افزوده چیست به آن خواهیم پرداخت.

 

نوع دیگری از سخت‌افزارهای واقعیت مجازی مربوط به سیستم‌های ردیابی حرکات است. در این سیستم‌ها، کاربر با اتصال سیم‌هایی به خود، باید خود را در روبروی یک صفحه نمایش قرار دهد. در این نوع سیستم‌ها، دستگاه با اندازه‌گیری و آنالیز زاویه دید و محلی که کاربر به آن نگاه می‌کند، اطلاعات را مستقیم به صفحه انتقال می‌دهد. در این نوع سیستم‌ها به علت نیاز به اتصال کاربر به دستگاه‌ها، محدوده حرکت کاهش پیدا می‌کند و به همین خاطر چندان نمی‌توان آن را با هدست‌های واقعیت مجازی قیاس نمود.

در تمامی انواع واقعیت مجازی، دستگاه‌های ورودی دیگری نیز وجود دارند که باعث هر چه بیشتر شدن تعامل و غوطه‌وری کاربر با دنیای مجازی می‌گردند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستکش‌ها، سلاح‌هایی همچون تفنگ و کنترلرها یا تردمیل‌هایی اشاره کرد که برای شبیه سازی بیشتر حرکات کاربر تهیه و تولید شده‌اند.

هدست های واقعیت مجازی برای القای این توهم و تجربه مجموعه ای از تکنولوژی های مختلف را بکار گرفته اند. بدون هریک از 4 مورد زیر، نمیتوان یک حس همه جانبه از واقعیت مجازی را منتقل کرد. این تکنولوژی ها عبارتند از:
نمایشگر های Stereoscopic
: که به هدست های سه بعدی یا head mounted display معروفند وبه اختصار آنها را HMD می نامند. این عينك های واقعیت مجازی با ترکیب چند عکس، اعمال اعوجاج نوری واقعی (Realistic optical Distortion) و لنز های مخصوص، یک تصویر سه بعدی واقعی را تولید میکنند که چشمان ما آن را به عنوان تصویری که عمق دارد تفسیر میکند.

سخت افزار های پیگیری حرکت (Motion Tracking)
: ژیروسکوپ، شتاب سنج و سایر کامپوننت های ارزان قیمت که در سخت افزار های vreality به کار گرفته شده اند را شامل میشود. این ابزارها حرکات بدن و چرخش سر را تشخیص میدهند. بنابراین نرم افزار مربوطه میتواند ویو سه بدی نمایش داده شده را متناسب با حرکات سر تغییر دهد و منظره را از ویو مناسب به ما نشان دهد.

دستگاه های ورودی (Input Device)
: با به وجود آمدن واقعيت مجازي نیاز به دستگاه های ورودی جدید که فراتر از موس و کیبرد باشند بیشتر حس میشود. از این رو دسته های بازی و حس کننده های حرکات دست و بدن که حرکات بدن و علایم نمایش داده شده با دست را پیگیری کرده و تشخیص میدهند متناسب با تکنولوژی واقعیت مجازی ابداع شدند.

پلتفرم های دسکتاپ و موبایل
: که شامل سخت افزار کامپیوتر، سیستم عامل، نرم افزارهای واسط برای برقراری ارتباط با دستگاه های نمایشگر واقعيت مجازي، فریم ورک ها و موتورهای رندر سه بعدی و ابزارهای ساخت آنهاست.
کاربرد های واقعیت مجازی :
از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جوان است ، هر روزه شاهد استفاده ی آن در عرصه ی جدید با ایده ای نو هستیم. البته تا کنون برخی از کاربرد های حتمی آن به اثبات رسیده است.

بازی های ویدئویی
: یکی از کاندیدا های اصلی برای استفاده ی این تکنولوژی است. ایجاد حس همه جانبه در فرد و فروبردن بیشتر او در فضای بازی از پتانسیل های اصلی این تکنولوژی است. درحال حاضر بیشترین تعداد شرکت ها، تولید کنندگان هد ست، برنامه نویس ها و دست اندرکاران توالید محتوای واقعیت مجازی بر روی کاربرد این تکنولوژی در عرصه ی بازی متمرکز هستند.
دنیاهای مجازی
:دنیاهای مجازی ساخته شده توسط کابران، برای ایجاد ارتباطات اجتماعی از دیگر کابردهای VR است. شرکت های مثل High Fidelity و AltSpace VR در این مسیر پیشگام هستند.

یادگیری و آموزش
: سالهاست که نمایش سه بعدی داده ها، به ابزاری قوی برای یادگیری پویا تبدیل شده است. استنفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی میتواند یادگیری را مفید تر و پویا تر سازد.
افزایش کارایی یا Produtivity
: برخی از شرکت های کوچک و محققان به دنبال یافتن راهی برای اسفاده از این تکنولوژی در برقراری ارتباط با کامپیوتر های رومیزی هستند. تصور کنید دسکتاپ کامیترتان یک فضای 360 درجه باشد که شما به هرگوشه ی آن نگاه میکنید، مدارک، اطلاعات، فایل ها و سایر چیزهایی را که در آنجا قرارداده اید را مشاهده میکنید.

گردشگری
: نماهای پاناروما و عکس های 360 درجه وقتی با هد ست های VR مشاهده میشوند کاملا واقعی به نظر میرند. گویی واقعا در آن محل قرار دارید و از آن نقطه ای که ایستاده اید دارید اطرافتان را در همه ی جهات نظاره میکنید.

فیلم واقعیت مجازی یا حضور زنده در محل (Live Event)
:این تکنولوژی برای نمایش زنده ی کنسرت ها، اخبار و ... پتانسیل خود را به اثبات رسانده است. برای مثال برخی از ستارگان موسیقی مانند Paul McCartney و Jack White، نسخه ی های VR کنسرت های خود را منتشر کرده اند.
معماری، دکوراسیون داخلی و معاملات املاک
: استفاده از این تکنولوژی برای نمایش داخل منازل و نماهای خارجی به مشتریان، گردش در محل و دیدن ابعاد مختلف ساختمان ها مدتی است در بین شرکت های بزرگ معماری و دکوراسیون داخلی رایج شده است.

چرخ زدن در اینترنت

: درحال حاضر موزیلا در حال تحقیقات و اجرایی کردن پروژه ای است که بتوان محتوای موجود در وب را بر روی هدست های واقعیت مجازی دید و در فضای وب فعالیت کرد.
کاربردهای تشکیلاتی و سازمانی
: استفاده برای شبیه سازی و آموزش در صنعت نظامی، استفاده از واقعیت مجازی در پزشکی برای آموزش و تشخیص های پزشکی، استفاده از آن در مهندسی و طراحی و .. گوشه ای از کاربردهای وسیع این تکنولوزی میباشد.

استفاده در نمایش مکان های اجاره ای و فروشی:
یکی دیگر از کاربردهای این فناوری نمایش همه جهته و کامل فضای داخلی و بیرونی مکان هایی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. بطوری که فرد بیننده به راحتی می تواند بدون حضور در آن مکان، همه جنبه های آن را از طریق هدست واقعیت مجازی بررسی کرده و انتخاب کند. همچنین از این فناوری می توان برای پیش نمایش طرح های نمای داخلی آپارتمان ها استفاده نمود.

سرگرمی
اگر صنعت گیمینگ در حال حاضر یکی از کاربردهای اولیه و اصلی تکنولوژی واقعیت مجازی نباشد، پس دیگر شکل‌های سرگرمی قطعا خواهند بود. در حال حاضر تماشاگران سینما می‌توانند از فیلم‌های سه‌بعدی لذت ببرند؛ اما با اپلیکیشن‌هایی مانند Oculus Cinema، کاربران می‌توانند به شکلی عمیق‌تر و موثرتر از دیدن این فیلم‌ها لذت ببرند. آنها می‌توانند فیلم‌ها را روی یک پرده بسیار بزرگ مجازی تماشا کنند – چیزی شبیه به یک تجربه شخصی دیدن فیلم- و خودشان را درون آن فیلم تصور کنند؛ محاصره شده در میان افکت‌های تصویری و صوتی.

اگر شما جزو علاقه‌مندان و طرفداران ورزش هستید، بد نیست بدانید که شرکت‌های ارائه‌دهنده پلت‌فرم واقعیت مجازی مانندLiveLike VR یک استادیوم مجازی ساخته‌اند که می‌توانید هیجان و تجربه حضور در روز مسابقه و بازی را با دوستان‌تان در آن شریک شوید، آن هم در راحتی کامل و از روی کاناپه اتاق‌تان. تکنولوژی واقعیت مجازی با ساختاری مشابه همچنین می‌تواند تجربه متفاوتی از حضور در یک کنسرت موسیقی را با پلت‌فرم‌هایی مانند آنچه شرکت Next VR ارائه کرده است، برای کاربران ایجاد کند آن هم بدون حضور طرفداران پر سر و صدا و شلوغ. حتی در صنعت توریسم و جهانگردی هم این تکنولوژی نفوذ کرده است. شرکت جهانگردی Marriott’s Travel Brilliantly در همکاری با شرکت Oculus قرار است علاقه‌مندان سفر و مسافرت را غافلگیر کند. به این ترتیب و با استفاده از یک اپلیکیشن شما می‌توانید به صورت مجازی و تنها در 90 ثانیه به هاوایی بروید و با سرمای این روزهای زمستان برای چند لحظه خداحافظی کنید.

بهداشت و درمان
صنعت بهداشت و درمان با وجود موسساتی که از تصاویر کامپیوتری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین استقبال‌کنندگان از تکنولوژی واقعیت مجازی است. شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی از قبیل آنچه شرکت‌های نرم‌افزاری Surgical Theater و Conquer Mobile تولید می‌کنند، می‌توانند تصاویر تشخیصی درست و دقیقی را از اسکن‌ها و مدل‌های سه‌بعدی تهیه شده از آناتومی بیماران را ایجاد کنند. مدل‌های مجازی به پزشکان و جراحان تازه‌کار و باتجربه کمک می‌کنند تا بتوانند امن‌ترین و موثرترین راه برای پیدا کردن محل تومورها را ارائه دهند، ابزارهای جراحی را در جای درست قرار دهند یا امکان تمرین و تست درمان‌ها و عمل‌های جراحی پیچیده را فراهم بیاورند.

صرف‌نظر از جراحی، واقعیت مجازی همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و مقرون به صرفه برای توانبخشی به‌کار برده شود. بیماران ضایعات مغزی و نخاعی در سراسر اروپا حالا می‌توانند از یک درمان موثر مبتنی بر واقعیت مجازی که از سوی شرکت MindMazeto ارائه شده است، بهره ببرند. این درمان امکان بازیابی عملکرد فیزیکی و شناختی را با روند درمانی سریع‌تر از روش‌های معمول برای بیماران فراهم می‌آورد. تمرینات مجازی و بازخوردهای در لحظه در درمان MindMazeto احساس انجام یک بازی را در بیمار ایجاد کرده و با ایجاد انگیزه در بیماران، آنها را به تمرین هر روزه ترغیب می‌کند.

فضانوردی
این روزها دانشمندان ناسا یک ماموریت سخت در پیش دارند؛ جست‌وجوی زندگی در سیاره‌های دیگر. به همین دلیل هم هست که آنها به دنبال تکنولوژی واقعیت مجازی هستند تا بتوانند از طریق آن روبات‌ها را روی مریخ کنترل کرده و راه‌های دقیق و کم خطر را برای فضانوردان پیدا کنند. در لابراتوار Jet Propulsion ناسا محققان هدست Oculus Rift را با تجهیزات سنجش حرکت مربوط به Kinect 2 و Xbox One مرتبط کرده‌اند تا از این طریق بتوانند یک بازوی رباتیک را با حرکات دست اپراتور کنترل کنند. این تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند برای کنترل مریخ نوردها یا دیگر ابزارها از میلیون‌ها مایل دورتر به‌کار برده شود. با اضافه کردن تردمیل Virtuix Omni هم محققان می‌توانند پیاده‌روی روی سطح مریخ را شبیه‌سازی کنند تا فضانوردان را برای یک فرود موفقیت‌آمیز تقویت کنند. در نمایشگاه CES امسال هم ناسا این شانس را به بازدیدکنندگان داد تا از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی بتوانند آنچه را که فضانوردان هنگام صعود به فضا می‌بینند، ببینند و تجربه کنند.

موزه‌ها
واقعیت مجازی می‌تواند علایق فرهنگی ما را پررنگ‌تر کند. این تکنولوژی می‌تواند بلافاصله و در لحظه کاربران را به موزه لور پاریس، آکروپولیس در آتن و موزه گوگنهایم در نیویورک ببرد. در واقع تعدادی از موزه‌ها در حال حاضر با همکاری توسعه‌دهندگان توانسته‌اند فضاهای مجازی را ایجاد کنند که مردم بتوانند تجربه حضور فیزیکی در موزه را در آنها داشته باشند. سال گذشته موزه بریتیش در لندن اولین آخر هفته واقعیت مجازی خودش را برگزار کرد و موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک هم امکان تماشای بعضی از مجموعه‌های خودش را به صورت مجازی و از طریق عینک واقعیت مجازی Cardboard گوگل برای علاقه‌مندان فراهم آورد. به این ترتیب حالا هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند با استفاده از عینک واقعیت مجازی گوگل به تماشای این موزه برود.

خودروسازی
از فرآیند طراحی تا نمونه‌های اولیه مجازی، خودروسازان هم دهه‌ها است که از شبیه‌سازی‌های تکنولوژیک بهره می‌برند. شرکت فورد با استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift یک مرکز واقعیت مجازی برای توسعه خودروهای بدون راننده خود ساخته است. در آزمایشگاه این شرکت در در بورن میشیگان کارمندان می‌توانند یک هدست واقعیت مجازی را پوشیده، یک صندلی در خودرویی که هنوز تولید نشده داشته باشند و از این طریق داخل و خارج یک خودرو را بازرسی کنند. نمونه‌های اولیه مجازی به طراحان و مهندسان بخش‌های مختلف امکان بازرسی عناصر مختلف مانند موتور از نزدیک را داده تا بتوانند قبل از ورود خودرو به بازار مشکلات احتمالی آن را پیدا و رفع کنند.

آموزش
صنعت خودرو تنها کاربرد واقعیت مجازی برای اهداف طراحی نیست؛ شرکت تویوتا همچنین از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus به عنوان بخشی از کمپین TeenDrive365 خودش استفاده می‌کند تا از این طریق به نوجوانان و والدینشان درباره رانندگی پرخطر آموزش دهد. این تجربه‌های تاثیرگذار که با هدست‌های واقعیت مجازی ایجاد می‌شوند، می‌توانند آموزش در حوزه‌های مختلف را متحول کنند. مقامات شرکت تویوتا می‌گویند واقعیت مجازی می‌تواند با ساده کردن و شبیه‌سازی موقعیت‌های پیچیده برای افراد در سنین مختلف، آموزش شناختی سریع‌تر، موثرتر و کاربردی‌تری را ایجاد کند. اپلیکیشن‌هایی مانند Unimersiv وCerevrum نمونه‌هایی از ابزارهای آموزشی آنلاین مبتنی بر واقعیت مجازی هستند.

دادگاه‌ها
عکس‌های ثابت و دوبعدی ممکن است ابزار کافی جهت ارزیابی صحنه‌های جرم برای اعضای هیات منصفه نباشند. دیدن یک صحنه جرم به صورت سه‌بعدی می‌تواند به قضات برای تجسم اینکه افراد و اشیا به چه صورت بوده‌اند، کمک زیادی کند. محققان دانشگاه زوریخ گزارشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift برای بازسازی اتفاقات و صحنه‌های جرم در دادگاه‌ها را بررسی کرده است. این محققان متوجه شده‌اند استفاده از تکنولوژی تعاملی، تجسم و فهم بهتر و دقیق‌تر جزئیات یک مورد را راحت‌تر کرده و تصمیم‌گیری درباره مجرم بودن یا نبودن افراد را منصفانه‌تر می‌کند.

خرید
بسیاری از افراد در حال حاضر با خرید آنلاین از وب‌سایت‌ها آشنا هستند، اما اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی مانند Trillenium می‌توانند قدم بعدی در شیوه خرید محصولات روی وب‌سایت‌ها باشند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند یک بازدید مجازی از تمام فروشگاه را ایجاد کرده و تجربه خریدهای آنلاین را بهبود بدهند. خریداران می‌توانند به جای نگاه کردن به کاتالوگ‌های موجود روی یک وب‌سایت، یک تجربه خرید در لحظه و حتی با همراهی دوستان‌شان را داشته باشند. این اپلیکیشن توانسته توجه یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین اروپا یعنی ASOS را به خود جلب کند. خریداران می‌توانند به‌زودی با استفاده از اپلیکیشن Trillenium و هدست‌های واقعیت مجازی، اجناس مختلف را از ASOS به راحتی با دقت خرید حقیقی و حضوری، بخرند.

صنایع نظامی
ارتش ایالات متحده آمریکا از شبیه‌سازهای واقعیت مجازی برای آموزش و تمرین سربازان قبل از به‌کار گرفتن آنها، استفاده می‌کند. نسخه‌های غیرتجاری بازی‌هایی مانندVirtual Battlespace 2 و Unity 3D برای آمادگی و تمرین بیشتر نیروهای نظامی پیش از نبرد به‌کار برده می‌شوند. شبیه‌سازی‌های بازی‌گونه به گروه‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یکدیگر در فضای شبیه‌سازی شده و نزدیک به واقعیت همکاری کنند، پیش از آنکه بخواهند با تجهیزات واقعی در دنیای حقیقی به نبرد بروند. این محیط شبیه‌سازی شده بسیار مهم و تاثیرگذار است چون تمرین و آموزش از این طریق تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری سربازان و نیروهای نظامی را تقویت می‌کند.

مدیتیشن و سلامت روانی
با استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus و برنامه Guided Meditation VR کاربران می‌توانند مکان شادی مخصوص خودشان را پیدا کنند و به خوبی در یکی از محیط‌های قابل انتخاب از این طریق به مدیتیشن بپردازند. کارشناسان معتقدند که این تجربه می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از زندگی پرمشغله روزانه کمک کند. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند برای آنهایی که از مشکلات روانی جدی و نیازمند مراقبت بیشتر رنج می‌برند، به عنوان یک ابزار درمانگر مورد استفاده قرار بگیرد. تکنولوژی واقعیت مجازی می‌تواند محیطی امن و کنترل شده را برای بیماران ایجاد کند تا بتوانند در آن با آنچه آنها را می‌ترساند، مواجه شوند. بر اساس مطالعه‌ای که در یک نشریه روانشناسی آمریکایی منتشر شده، این نوع از درمان به وسیله واقعیت مجازی به خوبی درمان با داروها موثر و مفید است.

نرم افزارهای تولید محتوا برای واقعیت مجازی نیز به سرعت درحال پیشرفتند. برای مثال موتورهای بازی Unity3D و Unreal که تا کنون به عنوان معروف ترین موتورهای برای تولید بازی های موبایل و دسکتاپ بودند، به بستری برای تولید محتوای واقعیت مجازی تبدیل شده اند. البته با وجود پیشرفت های اخیر در زمینه ی تکنولوژی وب، WebGL و سایر فریم ورک های 3 بعدی جاوا اسکریپت مانند Three.js , Babylon.js در حال آماده سازی مسیری کد باز برای تجربه ی واقعیت مجازی بر روی مرورگرهای موبایل و دسکتاپ می باشند.

با توجه به اخبار دنیای فناوری و استقبال گسترده مشتریان از این تکنولوژی پیشبینی میشود که این تکنولوژی انقلاب دیگری در زمینه ی کامپیوتر ایجاد نماید. البته ترسهای درباره ی قابلیت ها و عواقب این تکنولوژی وجود دارد ولی ما همچنان با هدف ایجاد زندگی بهتر در مسیر استفاده از آن قدم برمیداریم.

 

در حال حاضر با کیفیت ترین هدست واقعیت مجازی در ایران که به صورت نهایی عرضه شده، هدست VR BOX 2 می باشد.

جهت ورود به سایت هدست واقعیت مجازی VR BOX 2 بر روی دکمه زیر کلیک کنید »»»

تماس با ما

با سلام

 فروشگاه اینترنتی هدست واقعیت مجازی VR Box معرف یکی دیگر از محصولات فروشگاه اینترنتی تک سبد است و وابسته به آن می باشد دارای سابقه چندین ساله و نماد اعتماد ملی است و هدف آن جلب رضایت مشتریان است به همین خاطر تمامی محصولات خود را همراه با گارانتی تعویض هفت روز به مشتریان خود عرضه می کندو این ویژگی موجب اطمینان خاطر شما برای انجام خرید اینترنتی درست و قابل اطمینان است.فروشگاه اینترنتی تک سبد عرضه کننده محصولات متنوع بسیار زیادی است که می توانید با مراجعه به سایت ما از تمامی محصولات ما دیدن فرمایید.

خریدار محترم در صورت تمایل جهت مشاوره و راهنمایی در رابطه با نحوه خرید اینترنتی از سایت و یا جهت پیگیری سفار ش خود با شماره تلفن 03134418533 تماس بگیرید.

 با تشکر

فروشگاه اینترنتی تک سبد